Szent Miklós ünnepén

December 6-án Szent Miklós főpap ünnepén templomba voltunk óvodánk gyermekeivel, dolgozóival. A templomba már várta a gyermekeket a Mikulás, Szent Miklós követe. A gyerekek közösen énekeltek és megkapták a várva várt csomagot.

Szent Miklós váró délelőtt

December 4-én közös Szent Miklós váró délelőttöt szerveztünk a tornateremben a gyerekeknek. A Katica csoport bátrabb gyerekei a jóságos Szent Miklós történetét játszották el. Megjelenítették segítő "jószándékú " és önzetlen adományozását, amiről minden év december 6-án megemlékezünk. Ezzel is igyekszünk a gyerekekben elmélyíteni a gyerekek szívében a jóindulat, a figyelmesség és a szeretet apró lehetőségeit, hogy a mindennapokban érezzék, hogy sokkal nagyobb öröm adni, mint kapni. Közös énekléssel, verseléssel, interaktív tevékenységgel, puzzle kirakóval varázsoltuk színesebbé meghittebbé és örömtelibbé a délelőttöt.

A beszámolót készítette:
Kosztya Bernadett óvodapedagógus

Segíthetünk?-rendezvény sorozat


December 2-án óvodánkban a "Segíthetünk?" rendezvény sorozatunk keretében Halász Katalin logopédus, tanulásban akadályozottak pedagógiája szakos gyógypedagógus előadását láthatták és hallhatták az érdeklődők. Az előadás címe: Az iskolaérettség és kritériumai, ami egy nagyon fontos dolog a gyermekek és szülők életében.
Értékes és tartalmas előadás volt, ahol az érdeklődők sok hasznos információt kaptak. Az előadás része volt egy interaktív beszélgetés és utána lehetőség volt személyes beszélgetésekre.
Köszönjük Halász Katalin!

SZAKMAI DÉLELŐTT ÓVODÁNKBAN

November 11-én a Nyíregyházi Egyházmegye görögkatolikus óvodái közül nyolc óvoda igazgatói, óvodapedagógusai látogattak el intézményünkbe egy szakmai délelőttre.
A nap közös imádkozással kezdődött Bodnár Attila atya lelki igazgató vezetésével, majd a vendégek betekintést nyerhettek az óvoda öt csoportjának délelőtti tevékenységeibe. Ezt követően az intézmény pedagógiai programját (Mozgásfejlesztés, egészséges életmódra, keresztény szellemiségre nevelés) mutatta be Bojer Ilona igazgató a résztvevőknek, majd Bendzsa-Hadi Anikó igazgatóhelyettes mondta el reflexióját a csoportokban látottakkal kapcsolatban. A tartalmas délelőtt közös Márton napi ebéddel zárult.
A szakmai délelőtt célja egy „Óvodák klubja” létrehozása, amelynek keretében a Nyíregyházi Egyházmegye görögkatolikus óvodáinak résztvevői megismerhessék egymás pedagógiai programját elméletben és gyakorlatban egyaránt, tapasztalatokat cseréljenek egymással. A délelőttön Kovácsné Dibáczi Zsuzsanna az Oktatási Iroda Irodavezető asszonya is részt vett. A program februárban folytatódik tovább.
Köszönjük a vendégek részvételét!

SÁRKÁNYÖLŐS ÉSZFORGATÓ VERSENY NAGYCSOPORTOS GYERMEKEKKEL

2024. október 24-én került megrendezésre „Sárkányölős észforgató” címmel környezetvédelmi megyei verseny a kisvárdai Angyalkert Görögkatolikus Óvodában. A rendezvény nem is igazán verseny volt, hanem inkább egy megmérettetés a nagycsoportos gyermekeknek, miként tudnak csapatban együtt dolgozni. A rendezvényen az egymázmegyei óvodák közül nyolc csapat vett részt. A gyermekek különböző feladatokat oldottak meg a környezetvédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatosan. Óvodánkat a Makk Marciból négy gyermek képviselte, Dorka Sára, Jakab Dóra, Kicsák Zsombor és Pák Lőrinc. Felkészítő óvodapedagógusuk Bojer Ilona volt. Színvonalas megrendezésű, szép délelőttöt tölthettünk együtt az egyházmegye többi óvodásaival és óvodapedagógusaival. A megmérettetés eredményeként óvodánk gyermekei hozhatták el az arany fokozatot. A Jóisten áldása legyen rajtuk és felkészítő óvónénijükön.
Szívből gratulálunk nekik!
Köszönjük szépen az Angyalkert Görögkatolikus Óvodának az élménydús programot és a szívélyes fogadtatást.




 


SEGÍTHETÜNK RENDEZVÉNYSOROZAT

Óvodánkban a "Segíthetünk?" rendezvény sorozatunk keretében Szécsi Nóra Klinikai és mentálhigiéniai gyermek-és ifjúsági pszichológus előadását láthatták és hallhatták az érdeklődők.Az előadás címe: Mitől pörög ez a gyerek? Az alvás és a digitális világ szerepe a gyermek életében.
Az előadó kiemelte, hogy az alvásnak fontos szerepe van a gyermekek életében. Hangsúlyozta, hogy a mondott mese ( nem Tv, tablett, telefon!) elengedhetetlen!
A jelenlévők kaptak egy mesét, amit másnap az egyik csoportunkban a szokásos déli mese mellett elmondtunk a gyerekeknek. Azt tapasztaltuk, hogy a gyerekekre nyugtatóan hatott és mindenki elaludt.
Szeretettel ajánljuk mindenkinek! (Lassú tempóban, nyugodtan mondva. A képek között megtalálható)
Értékes és tartalmas előadás volt, ahol az érdeklődők sok hasznos információt kaptak. Az előadás része volt egy interaktív beszélgetés és utána lehetőség volt személyes beszélgetésekre.
Köszönjük Szécsi Nóra!🙂

Zarándoklat-lelki nap Mátraverebély-Szentkúton

 Óvodánk dolgozói közössége és lelki vezetője zarándoklaton-lelki napon volt Mátraverebély- Szentkúton. Útközben Mária énekeket énekeltünk. Megérkezve Szentkútra első utunk a Nagyboldogasszony Bazilikába vezetett, ahol énekkel köszöntöttük a Szűz Anyát és imádkoztunk a betegekért, a békességért, a békéért és mindenki saját életének áldásaiért és megpróbáltatásaiért. Ezután megnéztük a Tábori oltárt, lelki vezetőnk elmondta az ide kapcsolódó történeteket. Utunk a remete barlangokhoz, majd a Szűz Mária forráshoz vezetett, de láthattuk a Kereszt út állomásait is. A békesség, a nyugalom, a meghittség ölelt át mindannyiunkat. A zarándoklatunk egy közösen elfogyasztott ebéddel zárult. Lelkiekben feltöltődve, gazdagodva érkeztünk haza.
 

Ügyes kezek-Termésbáb kiállítás óvodánkban

Ügyes kezek”- Termésbáb kiállítás óvodánkban címmel október első felében, projektmódszer alkalmazásával a gyümölcsök és zöldségek témakörben tevékenykedtünk. A tevékenységek alkalmával felhívtuk a gyerekek figyelmét az egészséges táplálkozás és vitaminpótlás fontosságára. Megismerkedtünk a gyümölcsök és zöldségek formájával, színével, ízével és sokoldalú felhasználásával. A tevékenységek alatt fejlődött a gyerekek figyelme, emlékezete, motoros képessége, szociális készségei, anyanyelvi és verbális képessége.
A gyümölcsök és zöldségek felhasználásának csak a képzeletünk szabhatott határt, a megfigyelésen és a kóstoláson túl, az első hét zárásaként minden csoportban csodás gyümölcs, zöldség és termésbábok készültek, melyet kiállítás keretében a szülők az aulában tekinthettek meg. A képek magukért beszélnek. Köszönjük a szülők közreműködését a gyűjtőmunkában.



 

ÁLLATOK VILÁGNAPJA ÓVODÁNKBAN

Ezen a héten óvodánk minden csoportjában állatokkal kapcsolatos projektek voltak. Pénteken az Állatok világnapján a Katica csoport gyermekei egy dramatikus játék formájában adtak elő egy mesét az óvoda minden gyermekének és dolgozójának, melyek címe: A gomba alatt. A Katica csoportos gyermekek nagyon ügyesek voltak

Az Istenszülő oltalmának ünnepén

Az Istenszülő oltalmának ünnepén (október 1-én) templomba voltunk óvodánk gyermekeivel és dolgozóival. A templomban lelki vezetőnk már várt bennünket, ahol közösen imádkoztunk és elmondta ennek az ünnepnek a történetét a gyermekek aktív részvételével.
 

A MAGYAR NÉPMESE NAPJA

„Jézus tanítványa voltam
Gyermekekhez lehajoltam
A szívemhez fölemeltem
Szeretetre így neveltem”
(Benedek Elek)
 
A Magyar Népmese Napján Benedek Elek születésnapját ünnepeljük. Ebből az alkalomból A három kismalac című mesét adták elő báb előadás keretében óvodapedagógusaink közül négyen, Szabó Angéla óvodapedagógus szervezésében. A mesét két helyszínen is megnézhették a gyerekek a tornateremben és csatlakozva az Erdő Ajándéka Mesefa mozgalomhoz, az udvaron mesefák alatt. A gyerekek nagyon élvezték az interaktív előadást. A jövőben szeretnénk, hogy az óvodánk mesefái alatt gyermekeink minél több mesét hallgassanak és nézzenek meg. Ezen a napon az öt csoportunkban társintézményünk, a Móricz Zsigmond Görögkatolikus és Kéttannyelvű Általános Iskola gyermekei mondták a déli mesét. Nagyon ügyesen meséltek. Hálásan köszönjük nekik és a felkészítő tanító néniknek.

 

Könyvtárban jártunk

Az óvodáskorú gyerekek szeretnék otthon érezni magukat ebben a rejtélyekkel teli világban, s ehhez arra van szükségük, hogy bizalmas, szeretetteljes viszonyt tudjanak kialakítani a természettel, a természeti lényekkel, jelenségekkel.
Ebben nemcsak a természettudományi alapismeretek nyújtanak számukra támogatást, hanem a mesék.
A mesék szólnak Vihar apóról és Szél úrfiról, arról, hogy a madarak miről beszélgetnek, hogyan itatja meg az eső a virágokat és a fákat.
A mese legnagyobb jelentősége mégis abban rejlik, hogy gyerek számára a mesehősökkel való azonosulás számtalan lehetőségét kínálja.
A mesék világa pedig hol is lenne, ha nem a könyvtárban? A Napsugár csoporttal felkerekedtünk, hogy ismerkedjünk ezzel a nagyszerű mesebirodalommal.
Itt a kedves könyvtáros néni megmutatta nekünk Benedek Elek mesegyűjtő munkáját könyvein keresztül, majd két úgynevezett papírmesét nézhettek meg a gyerekek a „jóságos boszorkány” előadásában. A három kismalac és A kiskakas gyémánt félkrajcárja most is lenyűgözte a gyerekeket.
Majd a gyermekkönyvtárban folytattuk felfedező utunkat, ahol bátran ismerkedhettek a gyerekek a könyvekkel.
A csoport számára kölcsönöztünk is a gyerekek által kiválasztott könyveket, a nagyobbak pedig könyvtár tagokká váltak.
Nagyon szép, élményekben gazdag délelőttöt tudhatunk magunk mögött, és rendszeres látogatói leszünk a könyvtárnak.
 

SZÜRETI MULATSÁG A MÁRIA KERTJE GÖRÖGKATOLIKUS ÓVODÁBAN

Már kisgyermekkorban elengedhetetlenül fontos a néphagyományok átadása, nem csupán ismeretük bővítése céljából, hanem ezekre a jeles napokra készülve erősödik a gyermekek nemzeti kultúránk iránti érdeklődése is.  
Óvodánkban idén először rendeztünk meg egy szüreti mulatságot Varga Adrienn óvodapedagógus szervezésében. A szüreti rendezvény része lett egy kiállítás a régi idők szüreti szokásairól, a szürethez kapcsolódó tárgyi eszközökről, és a munka folyamatáról.
A délelőtt egy közös kézműves tevékenységgel kezdődött el az óvoda udvarán, ahol a nagyobb gyermekek papírból szőlőfürtöt ragasztottak, míg a kisebbek nyomda technikával festették meg a bogyókat. A gyermekek munkái a kiállítás részei lettek, amit az óvoda épületébe belépve mindenki megtekinthet. A kreatív tevékenységet egy közös táncház követett, ahol a Mária Kertje óvoda apraja-nagyja, és minden dolgozója együtt táncolt, majd a vigasság egy szüreti koncerttel zárult a Zenebona Társulat részvételével.
Összességében egy tartalmas délelőttöt tudhatunk magunk mögött, ahol minden gyermek jól érezte magát. A rendezvénynek közösségformáló célja is volt, hiszen minden gyermek közösen tevékenykedett, az óvoda összes dolgozójával együtt, és hisszük, hogy mindannyian vittek haza a tarsolyukban egy csipetnyi ismeretet a szüreti szokásokról és az erkölcsi értékekről.
 

DigiMini kutatás – Változó gyermekek

Az új médiakörnyezet új kihívásokkal szembesít bennünket a gyermekek online védelme területén is. A médiaeszközök önálló használata egyre fiatalabb korban kezdődik, egyre több gyermek rendelkezik saját okoseszközzel.

A mai óvodások számára feltehetően a felnőtté válás egyik, ha nem a legfontosabb kulcseseménye a mobiltelefon és internet birtokba vétele, a saját eszköz, ami ott van a tinédzsereknél és a felnőtteknél egyaránt, ami az ovisok számára a vágy „titokzatos tárgya”, de amely egyszersmind aktuális ellenség is, hiszen bizonyos fokig elszakítja őket a nagyobb testvérektől és – főleg – saját szüleiktől.

A kora gyermekkori nevelésnek választ kell adnia a digitalizációval összefüggő komplex problémákra is, hiszen a gyermekek születésük óta a digitális médiakörnyezetben élnek; a kérdés az, hogyan lehet – az életkori sajátosságokat, az óvodai adottságokat és a megváltozott otthoni környezetet is figyelembe véve – felkészíteni a felnőtteket – szülőket és óvodapedagógusokat – a digitalizációval összefüggő fejlesztés-nevelési, pedagógiai kihívásokra. A tiltás soha nem lehet megoldás. A megoldás a tudatos, biztonságos, védett használatban rejlik.

A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia keretében 2022-ben elvégzett kutatás során az óvodapedagógusokkal és óvodavezetőkkel készültek interjúk. A kutatás célja az volt, hogy feltárjuk, hogyan lehet támogatni az óvodákat és az óvodapedagógusokat abban, hogy – a családokkal együttműködve – felkészítsék a gyermekeket a digitális környezet lehetőségeire és kockázataira. Ezekből az interjúkból az is kiderült, hogy az óvodás csoportok összetétele megváltozott, más típusú gyermekek érkeznek az intézményekbe, mint évekkel ezelőtt. Sokkal több nehézséggel kell az óvodapedagógusoknak szembe nézniük. Ezek közül néhány:

  • Jellemző a beszoktatáskori önállóság nagyfokú elmaradása, gyakori a szobatisztaság teljes, illetve részleges hiánya.
  • Az óvodapedagógusok szocializációs és alapvető étkezési nehézségekről számolnak be, nem tudják megfelelően használni a gyermekek az evőeszközöket.
  • Jelentősen megnőtt a korai óvodáskorú (3-4 éves) gyermekekre vonatkozó szakértői vizsgálatkérések száma, megnőtt a beilleszkedési, tanulási -és magatartási zavarral (BTM) diagnosztizáltak, és szignifikáns módon emelkedett a sajátos nevelési igényű (SNI) gyerekek, sőt az eltérő fejlődésű gyermekek száma is.
  • Megkésett beszédfejlődés, kommunikációs nehézségek a beszédészlelés és beszédértés elmaradása, mindezt a kötelező, háromévesek körében végzett logopédiai szűrővizsgálatok adatai -Kommunikatív Fejlődési Adattár (KOFA)- is alátámasztják.
  • A gyermekeket:
  • a figyelem, és a koncentráció nagymértékű csökkenése,
  • a türelmetlenség,
  • a kisebb monotóniatűrés,
  • a régebben ilyen mértékben ismeretlen indulatosság, konfliktusok generálása és
  • nagyfokú hangosság jellemzi.
  • Nem szárnyal a fantáziájuk, mivel sokat ülnek képernyő előtt.
  • Megfigyelhető a kézügyesség romlása is.
  • Érzékelhető a mesedeficit, ölbeli játékok, ringatók elmaradása, az együtt játszás hiánya.
  • Megváltozott a gyermekek mesékhez való viszonya is a televíziós és internetes mesenézés, valamint a hangoskönyvek miatt.
  • Az óvodapedagógusoknak több eszközt kell bevetniük, hogy fenntartsák a figyelmet, és „ingergazdagabbá” tegyék a meséket (dramatizálás, bábok, eszközök használata stb.)

 

Az eredményekről bővebben a kutatás összefoglalójában: https://digitalisgyermekvedelem.hu/digimini2/

Vissza